Saturday, December 11, 2010

Wanita dan aurat.

Kali ni biarlah aku bercakap tentang soal wanita pulak..Korang rasa aku pakai tudung ke tak??haa??cubalah fikir yer..Aku duduk dekat kl ni dari kecik lagi,kalau dah namanya kl mcm2 jenis manusia ada.Aku nak ckp pasal perempuan sebab aku kan perempuan.=).kalau aku pergi jalan2 dekat pavi ke,bb ke,klcc ke aku dpt lihat bermacam2 jenis fesyen pakaian dan warna rambut.dari yg bertudung labuh sampailah yg nampak dada.dari yg rambut hitam sampailah yg bewarna-warni.meriah sungguh.=D..tapi aku belumlah sempurna sebagai seorang muslimah sejati.sekadar berkongsi pendapat aje..bagi aku,kalau yg tak pakai tudung tu tak kisah lar kan.dosa tetap dosa tapi sendiri fikirlah.

a)wanita bertudung dan menjaga hukum 
-maksudnya,wanita ni memakai tudung seperti yg telah ditetapkan.iaitu labuh menutupi dada dan tidak seperti bonggol unta.sungguh aku kagum dengan wanita mcm ni.aku harap sangat aku dpt jadi mcm diorang satu hari nanti.Insyaallah.jaga hukum pula maksudnya dia tahu hukum haram halal dan sbgainya.sbgi contohnya,ayu keluar dengan kawan2 dia (laki dan perempuan) ,tiba2 ada kwn laki dia nie nak gatal2 and nak pegang tangan ayu ni.tapi ayu tolak dgn cara baik.haa,sbb ape ayu ni tolak??sebabnya dia tahu hukum2 syarak.yelar mana boleh pegang tangan dgn org ajnabi kan.bagi aku kalau ada org mcm nie,aku nak jdkan dia kawan larh.hehe

b)wanita bertudung tapi tak hebat bab agama
-wanita kedua ni pula dia bertudung.tetapi ala kadar je.maksudnya dia pakai dia atas drpd paras dada dan berfesyen seperti sangul semua tu.aku tahu,sekarang nie ramai perempuan yg tgolong dlm kelas ni.tapi belum terlambat untuk berubah.better late than never kan??wanita mcm nie aku selalu nampak berpegang tangan dgn lelaki dekat tempat2 shopping.tak kan bapak kot??muda sangat pulak nampak..abang atau adik??betul ke hubungan adik beradik rapat sampai mcm tu skalikan??=)..mungkin dia angap bf dia mcm ayah dia kot.yelarh couple2 sekarang nie kalau msg ada yg gune mama papa lar..tu yg tsalah angap kot.hehe

c)wanita tak bertudung dan faham bab hukum
-okay aku ade kwn mcm nie.dia baik jer..dia freehair,tapi bab pergaulan antara laki dan perempuan dia sangat jaga.bila aku tanya kenapa xpakai tudung?dia ckp doakan la agar dia cepat pakai tudung.dia jugak ckp yg dia nak pakai tapi bila dia pakai tudung  semua kene jaga sebab kita dah bawak imej islam yg lebih kuat.betul la apa yg dia ckp.cuba tgk kebanyakan org yg kene tangkap basah tue dorg pakai tudung apa.kan dah malu kan imej islam tue..kawan aku nie mahir kot bab agama,dan dia ckp kat aku yg walau teruk manapun kita,solat tu jgn lupe,sbb tulah hubungan kita yg paling kuat dgn Pencipta.aku kagum sangatttttt..aku harap kau bakal menjadi muslimah sejati satu hari nanti.


d)wanita tak bertudung dan xtahu hukum
-wanita mcm ni pun ramai jgk..yg nie sama2 larh kita doakan dia,agar bertaubat.Amin

Sekian dari ku.salam.

2 comments:

  1. aq setuju..tapi kalau aq jumpa orang muda-mudi yg berpegang tangan tangan,aq pikir myb diaorang suami isteri. siapa tau. +ve is better

    ReplyDelete